کلینیک دکتر نایینی

ایمپلنت: انقلابی در درمان بی دندانی

ایمپلنت: انقلابی در درمان بی دندانی

نویسنده:drnaaeini | 7 آبان 1402 |

نقش دندان های سالم و ایمپلنت در زندگی

 

بدون شک داشتن دندانهای سالم، به موازات نقش حیاتی در تغذیه و گفتار، سهم بسزایی نیز در زیبایی صورت انسان دارد. دندان‌ها تنها عضوی از بدن هستند که در صورت آسیب دیدن یا تخریب شدن، هرگز امکان ترمیم خودبه‌خودی آنها توسط سیستم بدن وجود ندارد. با وجود اینکه مینای دندان سخت‌ترین ماده موجود در بدن انسان است، ولی باکتری‌های موجود در دهان انسان تهدیدی دائمی برای سلامت آنها به شمار میرود. در صورتی که بهداشت منظم و دائمی دهان و‌ دندان رعایت نشود، این باکتری ها فرصت این را می‌یابند که با تغذیه و تخمیر مواد غذایی جامانده در اطراف و بین دندانها و تولید اسید، موجبات تخریب این عضو سخت‌ را فراهم آورده و در صورت عدم مداخله به موقع، باعث درد، نکروز، تخریب بیشتر، و در نهایت باعث از بین رفتن دندان و اجبار به خارج‌سازی آن می شوند.

 

 

مشکلات کشیدن دندان

 

اما داستان به همینجا ختم نمی‌شود. با خارج سازی یک دندان علاوه بر اینکه جویدن، گفتار و زیبایی در آن ناحیه دچار اختلال می‌شود، با گذشت زمان، احتمال تحلیل استخوان فک در آن ناحیه و حرکت دندان‌های مجاور و دندان فک مقابل به ناحیه بی دندانی به حداکثر رسیده که این مسئله باعث آسیب دیدن دندان‌های سالم باقیمانده در طولانی‌مدت می‌شود.

 

بازسازی ناحیه بی دندانی پیش از ظهور ایمپلنت

 

در گذشته و پیش از ظهور ایمپلنت‌های دندانی، دندانپزشکان سعی می‌کردند که با استفاده از پل یا بریج (bridge) ناحیه‌ی بی‌دندانی را با کمک دو دندان مجاور ناحیه آن بازسازی کنند. بریج اگر چه می‌توانست توانایی جویدن، گفتار و زیبایی را به بیمار برگرداند، ولی خود باعث عوارض ناخواسته بر روی دندان‌های پایه‌ی بریج در طولانی‌مدت می‌شد؛ چرا که برای تهیه بریج دندانپزشک ناچار به تراش دو دندان مجاور و تضعیف ساختار آن می‌شد و همچنین بار سه یا چهار دندان تنها بر دوش دو دندان پایه بریج بود.

 

ظهور ایمپلنت های دندانی

 

با ظهور ایمپلنت‌های دندانی، امکان بازسازی یک یا چند ناحیه بی‌دندان بدون آسیب به دندان‌های مجاور با طول عمر بالا فراهم شد.
در افراد با بی دندانی کامل نیز که دندان‌های خود را قبلا به طور کامل از دست داده‌ و اکنون از پروتز‌های متحرک یا اصطلاحا دندان مصنوعی استفاده می‌کنند نیز ایمپلنت‌های دندانی می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشند.

 

 

مشکلات پروتز های متحرک

 

یکی از مشکلات پروتزهای متحرک این است که این پروتزها با گذشت زمان باعث تحلیل استخوان فک و در ادامه باعث کوتاه‌تر شدن ارتفاع صورت و ایجاد چروک صورت و در نهایت باعث aging یا پیرتر به نظر رسیدن صورت می‌شوند. همچنین با تحلیل استخوان فک زیرین پروتزهای متحرک، به مرور مشکل عدم ثبات یا اصطلاحا لق شدن این پروتزها حادث می شود.

 

 

مزایای استفاده از ایمپلنت های دندانی

 

ایمپلنت‌های دندانی در موارد بی‌دندانی کامل نیز بسیار کمک‌کننده هستند. به این ترتیب که می‌توان با استفاده از پروتز‌های متحرک متکی بر ایمپلنت، از تحلیل استخوان فک، کاهش ارتفاع و پیرتر شدن صورت و لقی پروتز جلوگیری نمود.
حتی با استفاده از ایمپلنت‌های دندانی می‌توان پروتزهای متحرک را به طور کامل کنار گذاشت و با استفاده از تعداد بیشتری ایمپلنت در هر فک، پروتزهای ثابت متکی بر ایمپلنت مانند آنچه در روکش‌های دندانی داریم، به بیمار تحویل داد که در محیط دهان، از نظر فضا مانند دندان طبیعی است و پذیرش آن برای بیماران بسیار قابل قبول است.
گاهی نیز به دلیل بیماری پیشرفته پریودنتال یا اصطلاحا بیماری لثه، فرد با تحلیل شدید لثه و استخوان زیرین آن مواجه می‌شود که در این موارد به دلیل تحلیل پیش‌رونده استخوان، دند‌ان‌ها یکی پس از دیگری شروع به لق شدن می‌کنند. در چنین شرایطی برای جلوگیری از تحلیل بیشتر استخوان ناگزیر از کشیدن‌ دندان‌ها و جایگزینی آنها با ایمپلنت‌های دندانی هستیم. در این حالت بیماری پریودنتال و به طبع آن تحلیل استخوان متوقف می‌شود.